PIERWSZE REJESTRACJE CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH W POLSCE W LATACH 1970-2021
Dynamiczna prezentacja zmian rejestracji ciągników siodłowych na przestrzeni wielu lat w oparciu o dane z bazy CEPiK. Dotyczy to okresu praktycznie od początku stosowania w Polsce tego typu środka transportu aż do ostatniego roku.
Możemy zobaczyć jak sytuacje kryzysowe i przeobrażenia polityczne wpływały na ilość rejestracji pojazdów danej marki a nawet całkowicie zmieniały strukturę dostawców.
Lata 70-te i 80-te
Z nostalgią można zobaczyć takie marki w historii rejestracji ciągników siodłowych jak Jelcz, Skoda, Star, IFA, Kamaz czy chociażby Liaz oraz Tatra. Z pewnością lata 70-te to rosnąca dominacja marki Jelcz, choć pojawiały się też ciągniki marki Volvo.
Przełom lat 80-tych i kryzys na początku tej dekady spowodował wzmocnienie udziału marki Kamaz oraz pojawienie się na krótki czas marki Volvo i Renault. W dalszej części tej dekady zaistniały takie marki jak Iveco oraz Scania.
Lata 90-te
Przełom polityczny 1989 roku spowodował przeobrażenie się rynku na dominację zachodnich marek ciągników siodłowych, choć jeszcze w pierwszych latach 90-tych marki Jelcz oraz Liaz próbowały rywalizować w tym gronie, jednak ze słabym skutkiem. W wyniku tego w 1994 roku ukształtowała się na wiele lat pierwsza siódemka producentów pojazdów ciężarowych. Początkowo dominującą pozycję zyskały Volvo, Renault i Scania, które były najwcześniej obecne na naszym rynku. Jak widać inwestycja ta okazała się korzystna, gdyż do końca lat 90-tych te trzy marki zamiennie zajmowały pozycję lidera.
XXI wiek
W pierwszych latach XXI wieku marka DAF a później MAN zaatakowały skutecznie niewzruszoną dotychczas pozycję trzech marek pojazdów Scanii, Volvo i Renault. Wtedy też pierwszy raz DAF został liderem rejestracji i pod koniec pierwszej dekady również MAN.
Ostatnie dziesięciolecie aż do ubiegłego roku 2021 można nazwać dekadą marki DAF na rynku polskim ciągników siodłowych. Z większą lub mniejszą przewagą marka ta dominowała z krótkimi epizodami marki MAN, która skutecznie zawalczyła o drugą pozycję.
Rok 2021 potwierdził pozycję DAF jako lidera i zwarte grono czterech marek VOLVO, SCANII, MERCEDES-BENZ oraz MAN kolejno po sobie. Warto podkreślić tutaj dojście MERECEDESA do tej czołówki.
Czy nie jesteśmy jednak w momencie przełomowym nowych daleko idących zmian w obliczu polityki klimatycznej, której skutkom ciągniki siodłowe również będą musiały stawić czoło.
Ostatnie analizy